Nikdy jsem nebyla velikým zastáncem celibátu, jsme přece tvorové společenští, říkala jsem si. Četla jsem Marka Orko Váchu a poslouchala přednášky Zbigniewa Czendlika, který nadšeně říkal: Vzbuďte mě až se zruší celibát!“. Mají pravdu?
Nedávno (jen co se začaly v médiích řešit skandály zneužívání kněžími) se návrh na zdobrovolnění (nikoli úplné zrušení) celibátu opět dostal do debaty. Někteří naznačovali, že na vině oněch skandálů je právě ten zlý celibát. O tom, proč je to hovadina, můžu psát někdy jindy. Teď bych se s vámi chtěla podělit o svědectví jednoho muže, který je takovým dvojím agentem. I když, jako agent tajných služeb by určitě brzy dostal padáka, není zrovna moc nenápadný, spíš naopak. Jmenuje se Joshua Whitfield a tohle je jeho zkušenost.
V roce 1980 papež Jan Pavel II povolil kněžské svěcení ženatých duchovních episkopální církve, kteří se rozhodli konvertovat ke katolicismu. Joshua Whitfield v roce 2009 opustil anglikánskou církev a tři roky na to byl vysvěcen na kněze. Momentálně působí v Dallasu (Texas), je ženatý a má čtyři děti.
Proč by si katolická církev měla chránit kněžský celibát?
„Já a má manželka máme čtyři děti, náš dům se otřásá v základech, je to dům kde se vám nedostane doporučených osm hodin spánku, vlastně, stěží se dostanete na šest…Ale za nic na světě bych neměnil.“ začíná Joshua.
„Celibát má v katolické církvi dlouholetou tradici, jako povinnost se ustanovil ve 12. století, chápeme ho jako oběť Bohu a církvi. Jako katolický kněz musíte sloužit lidem a Bohu a plně se věnovat kněžskému poslání. Rodina a kněžství, to je jako dvě práce na plný úvazek.“
Dobře, ale přesto vy jako katolický kněz takto fungujete, nelitujete toho a zdobrovolnění celibátu pokládáte za špatný nápad.
„To, že by měl být celibát zrušen nebo zdobrovolněn se často ozývá od lidí, kteří nevědí, co kněžské povolání obnáší. V dnešní době není moc IN tvrdit, že nepotřebujete sex k tomu, abyste byli šťastní. Stejně tak myšlenka, že by zrušení celibátu vymýtilo sexuální zneužívání v církvi je mýtus. Podle statistik většina zneužívání se odehrává v rodinách, takže v nedostatku pohlavního styku to nebude.
Kdykoli sloužím mši nebo když zpovídám, pořád myslím na svou rodinu a je to logické, tak velké pouto nemůžete jen tak zrušit. Snažím se dobře si připravovat kázání, modlit se za lidi ze své farnosti a k tomu nezapomenout odvézt děti na baseball. Občas mi říkají, že jsem málo s nimi. A to bolí.
Většina lidí si myslí, že já jako ženatý kněz budu první, kdo bude hlasovat pro zrušení celibátu. Ale opak je pravdou. Vlastně, všichni ženatí kněží říkají to samé. Církev, chraň si svůj celibát!“
Jak na vás jako na ženatého kněze reagují lide?
„Víte, jsem tak trochu jako zvířátko v zoo, druh na pokraji vyhynutí. Pamatuji si, když jsme s manželkou navštívili Řím a já tlačil kočárek se svým synem, měl jsem na sobě kleriku, kolárek a šinul jsem si to prostředkem svatého Petra k oltáři. Za mnou šla manželka a snažila se neztratit z dohledu zbývající tři naše ratolesti, které (nadšené z toho, že je na ně maminka sama) rozebíraly chrám na kousíčky. Lidé si nás fotili, turisté na nás ukazovali a bylo to vážně legrační.
Někteří lidé přestali chodit do naší farnosti, kvůli tomu, že se jim nelíbí představa, že by přijímali od někoho, kdo má rodinu, manželku a nezapadá do toho -normálu-. Když přijde někdo nový a vidí po mši mé syny, jak na mě volají -táto-, s ostychem se přiblíží a vyptávají se, jestli to jsou skutečně mé děti. (Kluci se mi pak schovají pod -sukni- a nedůvěřivě si tázajícího prohlíží. Je to pro nás všechny těžké, ale já a má žena jsme se rozhodli pro tuto cestu, protože věříme, že katolická církev je náš domov a že je to ta skutečná a jediná církev, je to cesta ke spáse.
Nejsme nějaký experiment Vatikánu, nejsme pokusní králíci, aby církev zjistila, jestli to funguje. I my přinášíme velkou oběť a moje žena to odnáší asi nejvíce ze všech.
Ohledně pozitivních reakcí lidí, vzpomínám si, když můj syn měl zlomenou nohu a já se o něj staral, lidé z farnosti nám nosili jídlo. Bylo to hrozně milé. Věděli, že nestíhám.
Na závěr bych chtěl říct, že to, že já jsem pro zachování celibátu do budoucna neznamená, že v případě, že by se papež František rozhodl celibát zdobrovolnit (už o tom párkrát mluvil), bych katolickou církev opustil, to v žádném případě.“
V případě, že by vás zajímalo více o Joshuovi a jeho dětství, doporučuji jeho rozhovor pro EWTN
Komentáře
Máme i u nás analogické případy:
http://www.apha.cz/ing-jan-kofron-prijal-knezske-sveceni
Zpíval (vedl zpěv) jsem na tom svěcení. Ať žije a vzkvétá rodina Kofroňova :-)
O tom jsem nevěděla, díky za rozšíření obzorů, koknu na to! ;)
Taky jsem o tom přemýšlela, posílám odkazy na úvahy na toto téma: myslím, že se dotýká okrajově - https://petrao.signaly.cz/1808/brime-nebo-dar ; přímá souvislost: https://petrao.signaly.cz/1402/cirkev-po-zdobrovolneni-celibatu Při psaní jsem uvažovala čistě logicky, neznám důvěrně žádnou rodinu z jiné církve, kde farářka/pastor/kazatel vede sbor a zároveň má rodinu.
Můj táta je od roku 1994 (tj. mých 11 let) trvalým jáhnem. Ne že by kombinace "profesionálního svatého" a hlavy rodiny byla bezproblémová. Nicméně jsem nucen konstatovat, že tento článek je slátanina naprostých nesmyslů. Pardon.
@janvaltr Omlouvat se nemusíte. Pokud se ovšem neomluváte za to, že nevíte, jaký je rozdíl mez knězem a jáhnem. Pak se omluva přijímá.
@Filipek : "Kdykoli sloužím mši nebo když zpovídám, pořád myslím na svou rodinu a je to logické, tak velké pouto nemůžete jen tak zrušit. Snažím se dobře si připravovat kázání, modlit se za lidi ze své farnosti a k tomu nezapomenout odvézt děti na baseball. Občas mi říkají, že jsem málo s nimi. A to bolí."
Termín "mši" nahraďte slovem "bohoslužbu slova", "zpovídám" termín "vedu duchovní rozhovor" a máte obdobné výchozí podmínky.
Je snad jasné, že ke službě v církvi by neměl být ordinován nikdo, kdo na to nemá... kupříkladu čas. Tedy kdo musí rozvážet děti na baseball. Ale v jedenácti jsem si fakt už došel (na kole či autobusem dojel) sám, kam jsem potřeboval. Navíc jsme neměli auto a táta řidičák. A společného času jsme prožili až moc - kolem církevních záležitostí.
Mám rozebrat další?
@JanValtr: Vy jste část dětství prožil v době, kdy se rodiče u nás nemuseli bát potomka pustit na kroužky samotného. Nebo jste bydleli v lokalitě, kde to až takový problém nebyl, aby děcka šla do kroužků sama. V USA a zemích západní Evropy byla už před mnoha lety a i dnes je situace vpodstatě jiná. A do značné míry to bohužel dorazilo i sem: kroužky začínají dětem až cca v 16:30, kdy je tam rodiče mohou zavést/zavézt, počkat než skončí a pak si potomka vyzvednout a jít/jet s ním domů...
@PetraO: Já si to uvědomuji. Také je třeba říct, že jáhenská služba má svou hodnotu, a vysvětit všechny trvalé jáhny ze dne na den na kněze by znamenalo de facto likvidaci trvalého jáhenství, které třeba v německé či francouzské církvi hraje velkou roli (na trvalé jáhny je tam každoročně svěceno přibližně tolik mužů, co na kněze), a to by byla škoda. Kdybych do toho mohl kafrat, tak bych ženaté muže s malými dětmi světil na jáhny a teprv až jim děti odrostou, tak bych jim umožnil získat kněžské svěcení.
Také si myslím, že pokud by neexistovaly metafyzické důvodu celibátu (což nehodnotím, neb tomu nerozumím), z hlediska společenského je kněžství služba jako každá jiná - lékařská, vojenská, apod. a jestliže i tyto se dají vykonávat v manželství, pak je tomu tak i u římskokatolistického kněžství, jstejně jako u řeckokatolíků nebo pravoslavných.
Celibát je úžasný (když se žije poctivě). Už jenom ta sexuální energie, pokud se s Boží pomocí daří transmutovat, dává člověku sílu raketového motoru a niternější přístup k Bohu (nutno ovšem podotknout, že mnohé celibátníky naopak dost drtí a křiví - a je to na nich vidět). A pak ten fakt, že člověk nemá jiné závazky než vůči církvi, představuje ohromný prostor pro službu.
Na Plenárním sněmu katolické církve v ČR prý předložil tehdejší děkan KTF prof. Armbruster SJ svou vizi budoucí církve o dvou skupinách kněží - těch udržovacích, starších, ženatých a těch misijních. To bych podepsal. Pro práci s mládeží, pro speciální pastoraci a úkoly kněze celibátní, kteří jsou k dispozici v režimu 24/7, kdykoli kamkoli přeložitelní - takoví vojáci církve, a pro farářování v Horní-Dolní klidně ženaté.
JanValtr: Těmi vojáky by mohli být právě jezovité, seleziání, redemptoráci a podobné partičky.
Na EXISTENCI svěcení probovaných virů na pomocné kněze nemám žádný silný názor.
Ale mám dost silný názor na zavádění rasantních změn, a tohle by rasantní změna nezpochybnitelně byla.
K takové změně musí být vážný důvod, to, že by to po ní bylo (snad) o trošku lepší, než bez ní, takovým důvodem není.
Co si pamatuji na rasantní změny v církvi (za mého života), jejich plody jsou spíše pro pláč.
Proč je kněží u nás málo? Protože málo lidí cítí silnou motivaci se jimi stát.
A je jich vůbec málo? Je náš současný poměr mezi počtem kněží a počtem věřících nějak alarmující? Je nějak diametrálně odlišný proti situaci řekněme za první republiky? Pokud někoho baví hledat data, rád bych se dočetl odpověď.
Vztahuje se na KC informační povinnost?
@JiKu Nejde jen o poměr mezi počtem kněží a počtem věřících, ale též - či spíše především - o pokrytí území (farností) kněžími. Venkovské kostely už sice plné nebudou - určitě ne při bohoslužbě ve všední den, ale deset dvacet lidí by se ještě mnohde každodenně sešlo, kdyby tam byla mše svatá (či bohoslužba slova). Nesejdou se, protože farář ze sousední vesnice má dalších x-farností, a není nadán darem multilokace. Mnohde jsou mše svaté slouženy třeba už jen jednou za měsíc.
Myslím, že se dost podceňuje, kolik víry a náboženské praxe v minulosti předaly svým dětem a vnoučatům matky a babičky zvyknuté účastnit se každý den mše svaté (často právě se svými potomky).
Žádná firma by neučinila takový ústup z pozic, jen aby zachovala určitou vlastnost svých zaměstnanců. Proč ŘKC ano, nechápu.
@Šlekšanda Já bych neřekla, že kněžství je jako jakékoli jiné zaměstnání, spíš bych ho přirovnala k životu v manželství. Do obojího vstupuje člověk na celý život, kdežto zaměstnání můžete celkem snadno změnit.
Na radikální změny bych byla stejně opatrná jako @JiKu . Navíc si umím dost dobře představit, jak tu po zdobrovolnění celibátu řešíme rozvody. Spíše než rušení celibátu bych viděla jako ideální změnit současné myšlení mladých (jak to aspoň vidím kolem sebe, pokud máte jiné zkušenosti, tak jste šťastlivci), že když nežijete aktivním sexuálním životem, nežijete vůbec.
A jak se vyrovnáte s námitkou, že v jiných církvích a náboženských společnostech to funguje?
Mimochodem omlouvám se, že píši pokaždé z jiného nicku; nějaký KKT z RT mi stále maže účty.
Když už budeme tak nezávazně diskutovat, doporučuji důsledně rozlišovat dvě možnosti. Tu pravoslavnou, která ovšem funguje jen díky tradiční výchově dívek schopných stát se manželkami(unést tu roli) budoucích kněží (že by se kněží mohli ženit, o tom vůbec diskuse nejde). A ty "pomocné kněze na půl úvazku" z ranku řekněme osvědčených trvalých jáhnů, neb osvědčení se v jáhnování bych viděl jako podmínku nutnou, ostatně tak to je i u mladíků.
@MadlenkaMachulová : "Spíše než rušení celibátu bych viděla jako ideální změnit současné myšlení mladých (jak to aspoň vidím kolem sebe, pokud máte jiné zkušenosti, tak jste šťastlivci), že když nežijete aktivním sexuálním životem, nežijete vůbec." A z článku: "V dnešní době není moc IN tvrdit, že nepotřebujete sex k tomu, abyste byli šťastní."
Madlenko, počkej, ono to přijde. Byl zážitek vidět sladce poklidné katolické panenky, jak s nimi kolem třicítky začala lomcovat sexualita. A kněz přeživší erupci mladistvé nadrženosti nemá nejhorší za sebou: kolem 40 nastupuje bolavý věk nenaplněného otcovství, kdy mnozí selhávají.
Člověk je stavěný na život v páru. I neurobiochemicky: dost jsme s psychiatričkou probírali chybějící oxytocin. A dar nahrazení sexu spiritualitou nelze vynucovat.
Madlenka: „změnit současné myšlení mladých (jak to aspoň vidím kolem sebe, pokud máte jiné zkušenosti, tak jste šťastlivci), že když nežijete aktivním sexuálním životem, nežijete vůbec. “
— Nějaké návrhy, jak dosíci kýženého?
Díky za uveřejnění důkazu, že takhle to prakticky nelze. Je u toho vidět, že víc než theologické důvody proti zrušení celibátu se tu jeví obtížnější praktické důvody.
K výrazu „zdobrovolnění“ – je to nesmysl. Kněžský celibát je pevně spojený s kněžským povoláním. A jak povolání kněze, tak zároveň s tím i celibát, je dobrovolné.
Ono není vlastně moc o čem diskutovat. Jen se podívejte kolik novokněží bylo v Moravské církevní provincii ještě v devadesátých letech, kdy už se skuhralo, že je málo povolání (na roky 91/92/93 nehleďte, to se seminář v Olomouci teprve obnovoval), a kolik jich je dnes. Předloni došlo k bizarní situaci, že v Olomoucké arcidiecézi byli vysvěceni hned dva biskupové, ale pouze jeden diecézní kněz. Napřesrok zde nejspíš nebude vysvěcen žádný kněz. A to se bavíme o diecézi s jednou nejvyšších návštěvností bohoslužeb (kolem sto tisíc lidí každou neděli), se "svatým" Slováckem, kde na bohoslužby chodí celé vesnice - na slavnostní v krojích. Dlouhodobý průměr ve Francii je +- 100 novokněží ročně. Francie má 97 diecézí. To nejde pastoračně udržet.
http://www.knezskyseminar.cz/lide/tabla-novoknezi/
Kolik odhadujete, že by bylo zájemců o pomocní kněžství na jednoho zájemce o kněžství nepomocné?
Já odhaduji tak 1:1.
Takže neudržitelnost pastorace to neřeší.
Já tak 1:5
@JanValtr: Ono to farářování v Horní-Dolní pro ženaté by bylo komplikované z hlediska logistiky: doprava dětí do škol, kroužků, dostupnost lékařské péče apod. Lidé, kteří mají rodiny a žijí na vesnici jsou v podstatě závislí na automobilu a zřejmě i pomalu přestává být výjimkou, že na jednu rodinu jsou auta dvě.
@JiKu: Zatím je Váš odhad přesný. Jak jsem psal, ve Francii a Německu na cca 100 novokněží připadá 100 trvalých jáhnů. Jenže slyšel či četl jste někdy pastýřský list, který by ženaté muže vybízel ke studiu teologie s výhledem na jáhenství? Já ne. A že by se třeba ke studiu vybídly i manželky anžto budoucí pastorační asistentky? A že by třeba pro děti - zatímco rodičenstvo bude o sobotách ve fakultních škamnech nasávat theologii - připravilo hlídání a program? Ne. Pořád se věřilo, že Hospodina donutíme nekonečnými modlitbami, aby nám naplnil semináře devatenáctiletými zájemci o celibátní kněžství. Inu nenaplnil. Vhodná kampaň a organizace studia a formace, založení detašovaných učeben teologických fakult, kam by o sobotách dojížděli vyučující, a studium přes internet by poměr ženáčů zvedlo.
@JanValtr: Co se týče množství svěcených kněží zejména v první polovině devadesátých let - přelom tisíciletí: mnozí šli do semináře až po revoluci, protože před listopadem 1989 kvůli kvótám, tj. povolenému množství státem, nemělo šanci.
Myslím, že trvalé jáhenství (prakticky takové lepší ministrantství) a kněžství se nedá srovnávat. Kněžství mi přijde mnohem lákavější. Kdybych já byl KHSák, tak by mě ani nenapadlo dělat jáhna. Ale kněze klidně.
@PetraO : Však jsem psal, že na kněze by měli být svěceni až osvědčení trvalí jáhni s velkými dětmi. A třeba s podmínkou, že se odstěhují na venkovskou faru (nebo alespoň budou ochotni do farnosti pravidelně dojíždět).
JanValtr: To leda že by byli kompletně placeni z církevních peněz. Já bych myslel, že by měli své zaměstnání a kněžili si v rámci osobního volna.
@minimax : V budoucnu budou mnohem víc běžné různé formy výkonu kněžské služby: řeholní - celibátní - necelibátní - na plný úvazek - při civilním zaměstnání - vykonávané v důchodu...
Taky si myslím.
@minimax : "Myslím, že trvalé jáhenství (prakticky takové lepší ministrantství) a kněžství se nedá srovnávat. Kněžství mi přijde mnohem lákavější. Kdybych já byl KHSák, tak by mě ani nenapadlo dělat jáhna. Ale kněze klidně."
Viděl či slyšel jste někdy ministranta kázat? To nedocenění Písma a jeho poučeného výkladu je jedním z nejhorších katolických nešvarů.
Proto budu vždy za zachování trvalého (dlouhodobého) jáhenství, protože my katolíci jsme se poněkud usvátostnili: při každé příležitosti se musí sloužit mše svatá, zpověď každý měsíc či dokonce častěji... Jenže Písmo je základ a Bible znalý jáhen jako služebník Slova a jako vykonavatel svátostných i nesvátostných služeb (příprav na křest a jeho udělování, příprav na manželství a oddávání, pohřbívání...) má v církvi své místo.
Soukromě si myslím, že se Písmo dost přeceňuje. Jistě, je to vhodný pramen. z něhož je třeba v některých věcech vycházet, ale bez tradičního katolického výkladu je běžnému člověku nepřístupné, takže vlastně pro život katolíka jsou důležitější ty výklady a vůbec nauka Církve, než samotné Písmo, alespoň polde mě.
A kázat může podle mě kde kdo, stačí, když má naučené aby nekázal nesmysly, nebo to může i číst z postil.
@JanValtr: ono to není tak jednoznačné - katolické poklidné panenky versus třicátnice. Nutno brát v potaz nejen tu biochemii, ale i společenský tlak (ať přímý nebo nepřímý) okolí: "Už ti táhne na třicet, kdy se budeš vdávat, mít děti? Máš už někoho?". Hlavně na vesnicích se to jaksi řeší víc. Úvaha k tématu tu: https://petrao.signaly.cz/1611/zena-21-stoleti
PetraO: Ten tlak na ženy ohledně vdávání/dětí, nemluvě o dotěrných otázkách zda dotyčná někoho už má či nemá nastává někdy podstatně dřív než na prahu třicítky. Ale to je spíše téma na jiný článek než ten o celibátu kněží.
@Hali, určitě ano, reagovala jsem spíše na komentář JanValtr o katolických poklidných panenkách.
@Hali Já bych ten tlak neviděl tak negativně. Mám velikou úctu k panenství, a to ani nemusí být panenství formálně zasvěcené. Ale když holka chce ze zcela dobrovolného rozhodnutí zůstat svobodná, pak by ji přirozené otázky okolí, o kterých píšeš, neměly iritovat. Za tou podrážděností lze totiž tušit nezpracovaný mindrák, totiž že její osamocenost je ranou, jejíž podráždění dotazem zabolí. A v tom případě může skutečně být dobrým skutkem - je-li člověk jejím blízkým - s danou dámou "zatřást", jak říká psycholog Klimeš (viz video). V takovém Německu tvoří nešťastné bezdětné padesátnice, co promarnily svou plodnost, významnou sociální skupinu.
[47:20 - mělo by se to v tom čase spustit samo]
https://www.youtube.com/watch?v=DcKgwCDLw88&feature=youtu.be&t=2839
Jene díky, až budu mít více času, tak si ten odkaz pustím :-) Jinak zastávám názor, že celibát kněží svůj smysl má a i čistě prakticky např. u našeho dosti vytíženého pana faráře si nedovedu vůbec představit, že k tomu všemu měl manželku a děti.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.